RACERLØB ER GRUNDEN TIL SMART HYBRIDSYSTEM I DEN NYE JAZZ

  • 0
  • juli 3, 2020
hybridsystem.jpg

Viden fra Hondas biler i Formel 1 udnyttes i den nye Honda Jazz.

10. juni 2020


Den nye Jazz anvender en avanceret hybridteknologi, som er udviklet til Hondas Formel 1-racerbiler. Systemet genvinder på en smart måde den energi, der skabes af bremser og udstødningsgas, til at generere ekstra kraft ved acceleration og reducere turboforsinkelsen. Under Formel 1-løbene evaluerer og ændrer Hondas ingeniører energikvoten, der genvindes og distribueres af hybridsystemet, så der opnås en optimal ydelse.

Hybridsystemet e:HEV, som findes i den nye Jazz, bygger på den teknologi, der er udviklet til Formel 1. Systemet genvinder energi og bruger den til at oplade batteriet og øge motorens udgangseffekt, hvilket giver høj ydelse, sømløst gearskifte mellem køretilstandene og maksimal effektivitet. Det er nyudviklet til Jazz og består af to kompakte, stærke elmotorer, der er tilsluttet til en 1,5-liters DOHC i-VTEC-benzinmotor, et lithium-ion-batteri og en innovativ transmission med direkte træk via en intelligent kraftenhed. Tilsammen skaber det en jævn og direkte respons, hvilket giver en behagelig køreoplevelse, samtidig med at brændstofeffektiviteten maksimeres.

Hybridsystemet skifter automatisk mellem tre køretilstande: el-, hybrid- og motordrift. I de fleste situationer ved bykørsel anvendes el- og hybriddrift. På motorvej anvendes motordriften suppleret med en ekstra effektforøgelse fra den elektriske drivmotor til hurtig acceleration under eksempelvis overhaling.

I hybridtilstand kan den overskydende energi fra benzinmotoren omdirigeres og bruges til at oplade batteriet via generatormotoren. Eldrift anvendes, når bilen bremser ned, og så udnyttes energien via det regenerative bremsesystem til at oplade batteriet.

I stedet for en traditionel gearkasse har Jazz en nyudviklet elektronisk gearkasse af typen kontinuerlig variabel transmission (eCVT) med direkte træk.

At Honda fortsætter med at konkurrere i Formel 1 betyder, at virksomhedens ingeniører yder deres bedste, hvilket er til gavn for alle de bilmodeller, Honda producerer. Honda begyndte at deltage i racerløb i 1958 og har vundet i alt 74 mesterskaber og seks konstruktørtitler på dette eliteniveau.